Weekmenu week 15 – 2021

Kleurrijk, vers, gevarieerd en meestal gezond. Dat is hoe wij eten. Deze week haalde ik ook een aantal ‘Too good to go’ pakketjes op, bij de Lidl, de bakker, Da’s Genieten en Hema. Met name de verse groenten inspireerden me weer lekkere gerechtjes te maken.

Wat hebben we dan precies allemaal gegeten?
Maandag maakte ik drie soorten soep: tomatensoep (met extra paprika, wortel en bleekselderij), champignonsoep en venkelsoep. Voor het avondeten gaf ik er kipgehaktballetjes en tortellini bij en ook een restant tonijnpizza van gisteren verdween even in de oven en bleek heerlijk bij de tomatensoep. Zo maak je restjes op! En de soepjes die overbleven? Daar heb ik de rest van de week heerlijk mijn lunch mee aangevuld.
Dinsdag burrito’s met pulled chicken, paprika en ui en natuurlijk lekker royaal kaas.
Woensdag huisgepaneerde kabeljauwfilet, frietjes (door een trein die niet reed was aardappels schillen en tot puree stampen net iets te tijdrovend) en broccoli.
Donderdag: paëlla met kip en garnalen. Deze keer had ik geen zin in kruiden bij elkaar zoeken en maakte ik het Knorr Wereldgerecht, de variant met extra groente.
Vrijdag: teriyaki vegetarische kipstuckjes met veel knapperige groente en volkoren noodles.
Zaterdag: nacho’s gemaakt van een heerlijk gehakt-bonen-maïs-paprika mengsel, tortillachips en kaas.
Zondag: verse lasagne met extra groenten en 10-minuten-cheesecake in een glas als dessert.

Hoe maak je nu soep van verse (restjes) groente?

Deze week had ik drie soepjes op het menu. De tomatensoep heb ik al eerder uitgewerkt. Maar ook van andere groente maak je heel eenvoudig soep.
Venkelsoep: snijd één venkelknol in reepjes en 1 prei (of bosje lente-ui) in ringen. Verhit 1 el olie in de pan, roer hier al omscheppend de groenten/ui doorheen en bak kort mee. Giet er 500 ml water bij op. Voeg 1 groentenbouillonblokje en 1 el kerrie toe en breng aan de kook. Kook circa 10 minuten en maak af met een scheutje kookroom of lepel crème fraîche.
Champignonsoep: snijd 250 gram champignons in pakjes en 1 prei in ringen. Verhit 1 el olie in de pan, roer hier al omscheppend de champignons/prei doorheen en bak kort mee. Giet er 500 ml water bij op. Voeg 1 groentenbouillonblokje en 2 tl tijm toe en breng aan de kook. Kook circa 10 minuten en maak af met een scheutje kookroom of lepel crème fraîche.
Je ziet: de recepten lijken heel sterk op elkaar. Je kunt dit met bijna alle groenten doen. Varieer!

Weekmenu week 14 – 2021

De week van/net na Pasen. Een week die start met een luxe Paasbrunch en waarin we weer gevarieerd en lekker eten. Bistro Dreams lanceert een nieuwe box met veertien verschillende gerechtjes om te delen (shared dining/sharing dinner), die moesten we natuurlijk even testen.

Wat eten we deze week?
Maandag: spaghetti bolognese. Fluitje van een cent, want de saus maak ik altijd in grote hoeveelheden, deze keer kon ik dus een bakje uit de vriezer vissen. Gehakt rul bakken, saus erdoor warmen en even pasta koken. Binnen 15 minuten zit je dan aan tafel, ideaal! En de saus zit ook nog eens boordevol groente, dus je eet kleurrijk en gezond.
Dinsdag: nasi met kipsaté, gebakken ei, kroepoek en augurk. Dit moet regelmatig bij ons op tafel, want echt iedereen vindt dit lekker. En ik maak standaard teveel, dus wat overblijft gaat in eenpersoonsporties zo de vriezer in. Dit is een gerecht dat heel goed opnieuw op te warmen is, hierdoor heb ik dus altijd wel een snelle maaltijd op voorraad.
Woensdag: vegetarische aspergerisotto met een gepocheerd ei. Alle credits voor dit recept gaan naar Foxilicious. Dit is, samen met asperges met gebakken zalm en hollandaisesaus, echt mijn favoriete bereiding voor asperges. En heel leuk: ik postte dit op Instagram en een paar dagen later maakte zij ook haar eigen recept, ze had er trek in gekregen nadat ze mijn foto zag. Dus wederzijdse inspiratie :-).
Donderdag: roti! Ook dit is een favoriet bij de meeste hier thuis, dus dit keert regelmatig terug in ons weekmenu.
Vrijdag: fish and chips. Dit recept behoeft geen uitwerking. Kibbeling (uit de diepvries) bereiden zoals op het pak staat. Hetzelfde geldt voor de frietjes. Nu had ik wel gesmokkeld, want ik heb de kibbeling ook in de frituurpan gegooid en niet, zoals op het pak stond, in de oven gebakken. Gefrituurd vind ik net iets lekkerder. Beetgaar gekookte worteltjes erbij, ravigottesaus en mayo en je kunt aan tafel. Pas op dat je hierbij je vingers niet opeet.
Zaterdag: thuis uit eten (daarover straks meer).
Zondag: penne met tonijn (recept en foto volgt)

Zaterdag gingen we thuis uit eten. We hebben de nieuwe ‘sharing dinner box’ van Bistro Dreams uitgeprobeerd.
Wat een feestje!
Officieel zijn het zes voorgerechtjes en zes warme hoofdgerechtjes, wij hebben de koude kippenvleugeltjes ook verplaatst naar het warme hoofdgerecht.
Voorgerechtjes: carpacciowrapje, geitenkaassalade, zalmtartaartje, serranoham met meloen en salade caprese. (In de originele box zitten knoflookolijven in plaats van de salade caprese)
Hoofdgerechtjes: kipdij in pittige tomatensaus, varkenshaas in champignonsroomsaus, aardappeltortilla met chorizo, knoflookgamba’s, kippenvleugeltjes, gehaktballetjes in pindasaus en champignons in knoflooksaus. Deze gerechtjes warm je zelf even op in een warme oven (de gamba’s hebben we gebakken in een koekenpannetje). (In de originele box tref je spareribs in plaats van knoflookchampignons)
Dessert: appeltaartje met vanillesaus (tip: ook warm lekker!) en de allerlekkerste brownie.

Heel goed verzorgd diner op deze manier, je hebt er zelf heel weinig werk mee en wat ik persoonlijk fijn vind: de hoofdgerechten kun je echt heerlijk warm op tafel zetten op het moment dat je daar aan toe bent (dat is bij afhalen van een driegangendiner dat al warm is toch altijd een dingetje). De porties zijn precies goed, maar voor grotere eters kun je ook nog brood met dips bij bestellen of bijvoorbeeld een carpaccio XL schaal. Dikke aanrader!

Weekmenu week 13 – 2021

Het weekend begon al heel goed, Miljouschka’s Limited Edition Magazine viel op de mat. Volop inspiratie voor lekkere gerechten. Miljouschka heeft deze recepten zelf niet online gedeeld, dus ik vind het niet aan mij om de recepten uit te werken en online te zetten, maar deel wel de foto’s ter inspiratie en met de tip haar te volgen want eerlijk is eerlijk: het zijn heerlijke gerechten. Soms staat er online een alternatief van haar dat er sterk op lijkt, die heb ik dan gelinkt.

Daarnaast maakte ik ook nog een eigen recept, haalde ik een bakje eten uit de vriezer dat bolognosesaus zou moeten zijn (het bleek goulash, lekker zo’n verrassingsmenu, ik moet echt eens met labels gaan werken :-)) en we bestelden ook nog een keer eten. En we eindigen deze week met Eerste Paasdag, dus ook een echte Paasbrunch met zelfgebakken brood mag niet ontbreken.

Nieuwsgierig naar ons menu?
Maandag stond de Oosterse Traybake uit Miljuschka’s magazine op het menu. Met gehaktballetjes, paksoi, bimi, hoisinsaus en noodles. Té lekker!
Dinsdag maakte ik Servische Bonensoep met vers afgebakken stokbrood.
Woensdag maakte ik de snelle eenpanspasta uit Miljuschka’s magazine, met daarin spaghetti, paprika, ui, kerstomaatjes en babyspinazie en vooral ook lekker veel verse kruiden.
Donderdag was het heerlijk zonnig, ideale dag voor de lauwwarme aardappelsalade (ook weer uit het magazine) met als belangrijkste ingrediënten gekookte krieltjes, sperziebonen, augurk, komkommer, ei, makreel en een karnemelk-mayonaisedressing met veel verse kruiden. Variatie op deze salade die er wel wat van weg heeft: aardappelsalade met makreel.
Vrijdag hebben we eten besteld, deze keer een pitabroodje kipfilet met ui, paprika en champignons.
Zaterdag was het plan spaghetti bolognese, maar de rode saus bleek goulash te zijn en ik kon nét op tijd rijst in het kokende water gooien in plaats van de beoogde pasta :-D. Verrassingsmenu dus.
Zondag startten we met een uitgebreide brunch. Ik maakte breekbrood volgens recept van Laura’s Bakery. Versgeperst sap, vruchtenyoghurt, kaas, vleeswaren, gekookte eieren, paasstol en natuurlijk verse huisgemaakte eiersalade. ’s Avonds maakte ik de traybake met zalm, ook weer uit Miljuschka’s magazine. De link naar het recept lijkt erop, alleen deze versie is met courgette in plaats van broccoli. Heerlijk! aardappelschijfjes, courgette, kerstomaatjes, zalm, bacon en verse italiaanse kruiden met olijfolie waren de basis van dit makkelijke smaakvolle gerecht. Als toetje hielde we – met veel zelfdiscipline – bij één chocoladepaaseitje die we met 5 personen deelden. Klein detail… het woog 350 gram :-D.