Weekmenu week 15 – 2021

Kleurrijk, vers, gevarieerd en meestal gezond. Dat is hoe wij eten. Deze week haalde ik ook een aantal ‘Too good to go’ pakketjes op, bij de Lidl, de bakker, Da’s Genieten en Hema. Met name de verse groenten inspireerden me weer lekkere gerechtjes te maken.

Wat hebben we dan precies allemaal gegeten?
Maandag maakte ik drie soorten soep: tomatensoep (met extra paprika, wortel en bleekselderij), champignonsoep en venkelsoep. Voor het avondeten gaf ik er kipgehaktballetjes en tortellini bij en ook een restant tonijnpizza van gisteren verdween even in de oven en bleek heerlijk bij de tomatensoep. Zo maak je restjes op! En de soepjes die overbleven? Daar heb ik de rest van de week heerlijk mijn lunch mee aangevuld.
Dinsdag burrito’s met pulled chicken, paprika en ui en natuurlijk lekker royaal kaas.
Woensdag huisgepaneerde kabeljauwfilet, frietjes (door een trein die niet reed was aardappels schillen en tot puree stampen net iets te tijdrovend) en broccoli.
Donderdag: paëlla met kip en garnalen. Deze keer had ik geen zin in kruiden bij elkaar zoeken en maakte ik het Knorr Wereldgerecht, de variant met extra groente.
Vrijdag: teriyaki vegetarische kipstuckjes met veel knapperige groente en volkoren noodles.
Zaterdag: nacho’s gemaakt van een heerlijk gehakt-bonen-maïs-paprika mengsel, tortillachips en kaas.
Zondag: verse lasagne met extra groenten en 10-minuten-cheesecake in een glas als dessert.

Hoe maak je nu soep van verse (restjes) groente?

Deze week had ik drie soepjes op het menu. De tomatensoep heb ik al eerder uitgewerkt. Maar ook van andere groente maak je heel eenvoudig soep.
Venkelsoep: snijd één venkelknol in reepjes en 1 prei (of bosje lente-ui) in ringen. Verhit 1 el olie in de pan, roer hier al omscheppend de groenten/ui doorheen en bak kort mee. Giet er 500 ml water bij op. Voeg 1 groentenbouillonblokje en 1 el kerrie toe en breng aan de kook. Kook circa 10 minuten en maak af met een scheutje kookroom of lepel crème fraîche.
Champignonsoep: snijd 250 gram champignons in pakjes en 1 prei in ringen. Verhit 1 el olie in de pan, roer hier al omscheppend de champignons/prei doorheen en bak kort mee. Giet er 500 ml water bij op. Voeg 1 groentenbouillonblokje en 2 tl tijm toe en breng aan de kook. Kook circa 10 minuten en maak af met een scheutje kookroom of lepel crème fraîche.
Je ziet: de recepten lijken heel sterk op elkaar. Je kunt dit met bijna alle groenten doen. Varieer!

Published by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *